Wednesday, December 12, 2012

Kerabu Tomato

Assalamualaikum...

Salam pagi Khamis.

Sabtu lepas banyak pulak encik PR saya ni belikan tomato mengkal.. Puas dok pikir apa nak buat dengan tomato-tomato tersebut.. Hehe

Jadi, saya nak kongsikan apa yg saya saya dah buat dengan tomato mengkal tu.
Tak boleh nak kata masak, sbb tak perlu dimasak. Cuma cincang2, mayang2 je.. Hehe

Kerabu Tomato

Sebiji tomato mengkal (hijau kemerah2an)
bunga kantan
bawang besar
sedikit timun

limau kasturi - ambil airnya
ikan bilis - goreng garing
garam secukupnya

tomato, timun - potong kasar
bawang, hiris nipis2
bunga kantan, potong macam org buat kerabu tu.. (hehe)

gaulkan semua bahan hiris
masukkan jus limau kasturi
perasakan garam

last sekali sebelum hidang, gaulkan dengan ikan bilis garing..

Selamat menjamu selera...

p/s.. sukatan jangan tanya, semua sesedap rasa.. hahaha


Insirasi dr buku Kerabu & Salad oleh Chef Hanieliza Kamarudin
Resipi asa adalah Salad tomato, tetapi saya tukarkan daun pudina dengan bunga kantan, maka jadilah ia sebagai kerabu & saya tambahkan sedikit timun... hehe
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

No comments:

Post a Comment